ماده 2: اهداف پایگاهها
اهداف پایگاههای میراث جهانی و میراث ملی به شرح زیر خواهد بود.
1-2- حفاظت از آثار میراث ملی و جهانی منطبق با معیارهای اسناد بالادستی و استانداردهای روز، با هدف ارتقا سطح آنها بر مبنای حوزه های اصلی فعالیت ها (پژوهش، حفاظت و مرمت، معرفی و آموزش و...).
2-2- ایجاد ساختاری نظام مند و کارآمد برای مدیریت یکپارچه حفاظت و مداخله در آثار حوزه فعالیت پایگاه های میراث فرهنگی در مقیاس ملی و بین المللی.
3-2- ایجاد ساز و کار مناسب برای تصمیمگیری بر اساس خرد جمعی با تشکیل شورای تخصصی پایگاه ها، هیات راهبردی و کمیته های داخلی برای بهرمندی از توانمندی های علمی و تخصصی موجود در سطح کشور.
چشم انداز پایگاههای میراث جهانی و ملی
پایگاههای میراث جهانی و ملی پیشرو و الهام بخش در زمینهی حفاظت و مواجههی اصولی با منابع میراثی، دارای جایگاه برتر در تعاملات اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر اهداف توسعه پایدار و ظرفیتهایی بیبدیل و انکارناپذیر در تقویت هویت اسلامی- ایرانی خواهد بود.
مأموریت
پایگاههای میراث جهانی و ملی در چارچوب مدیریت یکپارچه و نظام مند با بهره مندی از ظرفیت ها و توان علمی و تخصصی، ضمن ارتقاء حفاظت و صیانت از اصالت، تمامیت و ارزشهای برجسته آثار فرهنگی- طبیعی پایگاهها، زمینهی ترویج و انتقال آن به نسلهای آینده را فراهم خواهد کرد.
4-2- همسانسازی وضعیت کیفی پایگاههای میراث ملی و جهانی از نظر فعالیتهای علمی، پژوهشی، اجرایی، منظری، ساختار و نظام اداری، زیر ساخت ها و تجهیزات گردشگری.
5-2- ایجاد فرصتها و ظرفیت سازی در حوزههای مختلف نظیر پژوهش، معرفی و احیای هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی برای مخاطبین مختلف و ارتقا بستر لازم جهت مشارکت ایشان در فرآیندهای پایگاهها.
6-2- تعامل با مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی در سطح ملی و بین المللی برای ایجاد ظرفیت ها در زمینه برقراری دوره های تخصصی، مطالعات کاربردی و فرصتهای مطالعاتی در خصوص موضوعات پایگاههای میراث ملی و جهانی.
7-2- دستیابی به استانداردهای مناسب علمی و پژوهشی جهت الگوسازی در زمینه صیانت و حفاظت از ارزشهای تاریخی، فرهنگی و معرفی آنها و آموزش نیروی انسانی، در حوزه میراث فرهنگی و سایر ارگان ها و مجامع مرتبط با آن.
8-2- شناسایی، مستندنگاری و صیانت از ارزش های آثار و مصادیق شناخته و ناشناخته میراث مادی و معنوی واقع در حوزه هر یک از پایگاهها.
9-2- آگاهیبخشی به سطوح مختلف مخاطبین و ارتقا جایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در زندگی مردم و اعتباربخشی به آن از طریق معرفی، برندسازی پایگاهها بهعنوان آثار شاخص ملی و جهانی و تبلیغات موثر.